niedziela, 2 marca 2014

Sell-jitsu rozdział 2 - 10 zasad doskonalenia sprzedaży opierając się o Kaizen


Zaczerpnąłem z metod ciągłego doskonalenia 10 zasad Kaizen. W myśl zasady z punktu 3.

  1. Problemy stwarzają możliwości.

    Im jest trudniej tym lepiej. Im trudniejsze masz zadania i mniej czasu tym lepiej. Dlaczego? Ponieważ ciężki trening lepiej przygotowuje do działania. Jeśli działasz na nieznanym rynku - musisz się go szybko nauczyć, albo umrzesz z głodu. Zawsze jeśli przekraczasz swoją strefę komfortu - uczysz się czegoś nowego. 

  2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda 5 why)

    Stosuję tą zasadę przy pracy z obiekcjami. Zazwyczaj 1 powód jaki podaje klient jest takim, który dobrze brzmi. Uszczegóławiam obawy i obiekcje i dzięki temu w końcu klient mówi mi co jest problemem.

  3. Bierz pomysły od wszystkich.

    Praca handlowca to walka. Walka z własnymi przyzwyczajeniami. Budowa nawyków. 
    Pytaj klientów na jakiej podstawie podejmują decyzję. Dowiaduj się jak masz sprzedawać od klientów, przełożonych, konkurencji i analizuj dane.

  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.

    Nie ma sensu zastanawiać się co by było gdybym miał lepsze auto, asystentkę, albo lepsze biuro. Skup się na robocie i rób ją najlepiej jak się da do czasu aż będzie Cię stać na zmianę i będziesz wiedzieć, że na tej zmianie zarobisz więcej. 

  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy.

    Łam schematy. Wyróżnij się. Szukaj niszy. Bądź konkretny.

  6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.

    ROBOTA !!!!! Nie da się, znajdź podwykonawcę.

  7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.

    Strach przed brakiem perfekcyjnego produktu jest okrutny, ale jak zapytasz klientów jak wybierają ofertę to może się okazać, że 90% ich warunków spełnia oczekiwania a cena jest na zadowalającym poziomie. 

  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy.

    Brak budżetu powinien stać się  Twoim najlepszym przyjacielem a nie wymówką.

  9. Pomyłki koryguj na bieżąco.

    Jeśli coś nie działa na 100 klientach to pewnie warto zmienić strategię. Jeśli ktoś kto ma efekty Ci dobrze radzi to czemu go nie słuchasz.  
    Nie odkładaj zbyt dużej ilości zadań na wielkiego "Nigdy". Zawodowcy domykają sprawy nawet wtedy kiedy odkładają je w czasie ;)

  10. Ulepszanie nie ma końca.

    Sprzedaż jest jak nauka pływania, języka i każda inna umiejętność wymagająca czasu i konsekwencji. Nie da się jej nauczyć perfekcyjnie z książek czy kaset video. Trzeba robić. Robić i poprawiać. Wyciągać wnioski. Zatrzymać się. Pomyśleć. Zrobić lepiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz